SEMLOR!


Jag vet att semmeldagen inte är förrän i mars, men jag kunde inte hålla mig. Så igår fick det bli semmelbak för hela slanten, och allt jag vill säga är mmmmmmmmm. Förrutom det låter jag resultatet tala för sig självt. Receptet ger ungefär 18 semlor, så släng in de du inte äter upp på stört i frysen och ät enda fram tills i mars.
 
Ingredienser:
1 msk kardemummakärnor
3 dl mjölk
50 gram färsk jäst (den blåa varianten)
1 1/2 dl strösocker
1/2 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ägg
11-12 dl vetemjöl special
 
Vispgrädde
Mandelmassa
Florsocker
1 ägg till pensling
 
Gör såhär:
Stör kardemummakärnorna fint i en mortel och värm med mjölken tills den är fingerljummen, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och lös den med mjölken, strösocker, salt, smör och ägg. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg. Jäs degen i en bunke under bakduk till dubbel storlek i 45-60 minuter. Stjälp upp degen på ett mjölat bord, dela degen i 18 bitar och forma dem till runda bullar. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper med skarven nedåt. Sätt ugnen på 200 grader. Jäs under bakduk i 45-60 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda dem i mitten av ugnen i 6-7 minuter. Låt svalna.
 
Vispa grädden, skär av locket på bullarna och spritsa på den tillsammans med mandelmassan. Pudra på florsocker och njut!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0