DAMMSUGARE

 
Imorgon sätter jag mig på ett plan till Shanghai och för att lugna nerverna mellan packningar och planeringar tillät jag mig själv att ägna mig åt min bästa terapi, bakning. Jag har alltid tänkt att dammsugare är ett bakverk man äter på konditorier, men inte bakar hemma. Men jag tänkte ändå att det var värt ett försök? Hur som helst visade det sig vara otroligt mycket lättare än vad jag hade tänkt mig! Fantastiskt goda blev de också!
 
Ingredienser:
500 g kaksmulor
150 g rumsvarmt smör
1/2 dl kakao
en skvätt romarom
500 g marsipan
200 g mörk choklad
grön och gul karamellfärg
lite florsocker
 
Gör såhär:
Mixa sönder kaksmulorna i en matberedare. Tillsätt smör, kakao och romarom och mixa snabbt ihop till en tjock smet. Om smeten känns oformbar, häll i en skvätt vatten. Fyll smeten i en spritspåse utan tyll. Färga marsipanen grön med grön och gul hushållsfärg. Pudra arbetsbänken med lite florsocker och kavla ut marsipanen till en rektangel, ca 35 x 45 cm och ca 2 mm tjock. Skär marsipanen i tre långa remsor, ca 10 cm breda. Spritsa fyllningen i långa strängar på marsipanen. Vira marsipanen runt fyllningen, tryck till skarven. Skär rullarna i bitar, ca 5 cm långa. Låt dammsugarna stå i kylskåpet ca 30 min. Smält chokladen i mikrovågsugn eller över vattenbad. Doppa dammsugarnas ändar i chokladen. Lägg dem på bakplåtspapper och låt stelna i kylskåpet. Förvara kallt.

Kommentarer
Postat av: Kim Fröberg

Åååh vilken mysig blogg!!

Ett tips bara. Kan du inte lägga lite "steg för steg" bilder också? Jag är inte en naturlig fantast när det gäller bakning och står alltid och tänker "ska det se ut såhär nu?" "Är dethär rätt färg?" och liknande. Haha, bara en tanke. Det skulle hjälpa mig grymt mycket iallafall!

2013-12-11 @ 14:20:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0