MACARONS MED CITRON OCH VIT CHOKLAD

 
När jag och min syster skulle åka och hälsa på vår gammelmorbror i Stockholm häromveckan tyckte vi att det var trevligt att ta med oss en tack-för-att-vi-fick-komma-present. Eftersom jag aldrig tackar nej till ett tillfälle för bakning (snarare frenetiskt tar varje möjliga tillfälle till akt) och han råkar vara glutenallergiker, fick det lov att bli dessa supergoda citron och vit choklad macarons. Detta är allt som allt den fjärde gången jag gör macarons, och jag är så lycklig över att det blir så mycket lättare för var gång som går. För er som fortfarande har er macaronsoskuld kvar, läs mina bästa knep längre ner i inlägget!
 
 
Ingredienser:
Mandelbottnar:
125 g mandelmjöl
225 florsocker
4 äggvitor
25 g socker
gul karamellfärg
 
Smörkräm:
225 g florsocker
125 g smör
50 g smält vit choklad
Skal från en citron + några matskedar saft
 
Gör såhär:
Separera äggvitorna, låt de stå i rumstemperatur över natten. Häll mandelmjölet i en torr bunke. Sikta ner florsockret, blanda noga. Vispa äggvitorna hårt i en separat bunke tills den går att vända upp och ner. Vispa i sockret lite i taget. Vik försiktigt ner marängsmeten i mandelblandningen. Blanda i valfri mängd med karamellfärg. Häll smeten i en spritspåse. Spritsa ut 2 cm stora runda klickar på plåt med bakplåtspapper. Låt stå i minst en timme. Grädda i 160 grader i 10-12 minuter. Ta försiktigt loss macaronsen från plåten när de svalnat något. Rör ihop smörkrämen, spritsa eller bred ut den på varannan macaronhalva. Lägg ihop dem försiktigt.
 
 
MINA BÄSTA MACARONSTIPS!
- Det går bra att använda hemmamald mandel istället för mandelmjöl, men helt ärligt blir det lite enklare med det färdiga mjölet. Dock en smaksak.
- Se till att macronsmeten är riktigt genomblandad och mjuk innan den spritsas ut. Men var försiktigt så att du inte blandar för mycket, då förlorar smeten sin luft.
- Var noga med att inte grädda maronerna innan de har satt sig, då spricker de. Se till att ytan har torkat till ett litet skal.
- Det är extra bra att ha en silikonmatta att grädda macronerna på, men det funkar utan också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0