Müslibar

 
Häromveckan tyckte jag det var dags att prova på att göra mina egna müslibarer. Kändes optimalt att ta med sig till skolan eller att äta innan träning. Dessa blev lite smuliga, men ändå otroligt goda. Fröna och nötterna kan varieras i all oändlighet. Mina blev dock nötfria på grund av nötförbud på skolan samt mammas nötallergi. Nu ska jag hoppa på cykeln och cykla iväg i ett snötäckt Nyköping till skolan. Ha en fin dag!
 
Müslibar
Ingredienser:
2 dl havregryn
2 dl blandad torkad frukt
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 dl riven kokos
1 msk kanel
½ dl osötad apelsinjuice
3 stycken äggvitor
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 125 grader. Hacka nötterna och fröna och blanda dem med de torra ingredienserna i en bunke.
 
Häll över juicen och rör om.
 
Separera äggvitorna från äggulorna. Vispa vitorna lätt (det ska ej bli maräng). Blanda i äggvitorna i bunken och rör om ordentligt.
 

Forma en rektangulär massa på en plåt klädd med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 25 minuter.
 
Låt den svalna innan du skär upp den i bitar. Kläd in dina bars i plastfolie.
 
Psst! Om de av någon händelse smular sönder, använd smulorna som müsli!
 

Kommentarer
Postat av: Johannas Retro

Åh ser riktigt god ut! Brukar också göra det efter mammas recept ^^

2014-02-07 @ 11:47:32 // URL: http://johannasretro.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0