rundmackor

Medan jag befinner mig på gatorna i Krakow för en weekend med min bästa vän kan jag fresta er med dessa bröd som jag bakade häromveckan. De påminner mig så himla mycket om min barndom. Känns som typiska picknickmackor på stranden under sommaren. Hur som helst är de enkla att göra, även om rullningen och kavlingen tar lite tid. Sätt på lite  bra musik och du har din egen bakningsterapi. Receptet ger ungefär 50 stycken bröd.
 
 
Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör
1 liter mjölk
1/2 dl sirap
1 msk salt
8 dl rågsikt
18 dl vetemjöl           
                     
Gör såhär:
Sätt ugnen på 275°. Smält fettet, häll i mjölken och värm till ca 37°. Rör ut den smulade jästen i degspadet.  Blanda ner sirap, salt, rågsikt och det mesta av vetemjölet. Arbeta degen blank och smidig. Låt den jäsa i ca 40 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord, knåda och dela den i ca 12 bitar. Forma dessa till runda bullar, som får jäsa mellan bakduk i ca 20 minuter. Kavla ut bröden med kruskavel direkt på varma smorda plåtar, en på varje plåt. Nagga och grädda högt upp i ugnen i 3-4 minuter. Låt bröden kallna på varandra mellan bakdukar. Då blir brödet mjukt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0