CUPCAKESKALAS!

 
När min fina vän Lova fyllde 18 år häromveckan fick jag äran att baka fika till släktkalaset. 40 cupcakes av två sorter var beställda, sagt som gjort. Efter lite om och men fick det lov att bli ett säkert kort och ett wild card. Chokladcupcakesen med mjölkchokladfrosting har jag gjort förut, och är fullt medveten om hur lyckade och goda de blir. Den andra sorten var saltkaramellcupcakes, också otroligt goda, dock inte lika mycket en fröjd för ögat. Recepten kommer från mina favoriter just nu. Det förstnämnda från Linda Lomelinos otroligt fina blogg, och saltkaramellcupcakesen från den australiensiska Ann Readons blogg How to Cook that.
 
Chokladcupcakes med mjölkchokladfrosting

Ingredienser:

75 gram smör

1/2 tsk vaniljpulver

1 dl hett vatten

1 1/2 dl mjölk

1 stort ägg, lätt uppvispat

3 dl mjöl

1 dl kakao

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

2 1/2 dl socker

Frosting:

300 g cream cheese, rumstempererad

300 g mjölkchoklad

 

Värm ugnen till 175 C. Sätt 12 stycken muffinsformar i en muffinsplåt. Smält smöret, tillsätt vaniljpulver, vatten, mjölk och det uppvispade ägget. Sikta ned mjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver och socker i en stor skål. Häll i alla flytande ingredienser i skålen med de torra och vispa till en slät smet. Fördela jämnt mellan muffinsformarna, men fyll dem inte mer än 2/3 fulla. Grädda 17-20 minuter eller tills en provsticka är torr. Låt svalna på galler.

Smält chokladen till frostingen över vattenbad eller i mikrovågsugn. Låt svalna till rumstemperatur. Vispa cream cheese krämigt, tillsätt chokladen och vispa till en slät kräm. Bred på frostingen på avsvalnade cupcakes. Klart!

 

Saltkaramellcupcakes

Ingredienser:

300 g vit choklad

200 g smör

2,5 dl mjölk

165 g brunt socker

2 teskedar vaniljpulver eller vaniljsocker

2 ägg

275 g vetemjöl

1 tsk bakpulver

Frosting:

5 dl dulce de leche

225 g smör

 

Gör såhär:

Smält den vita chokladen tillsammans med smöret, antingen i mikron eller i vattenbad på spisen. Blanda ner det bruna sockret följt av mjölken, vaniljen, äggen och till sist mjölet blandat med bakpulver. Fördela smeten i 19 muffinsformar och baka i ugnen i 160 grader tills en potatissticka eller kniv kommer ut ren ur muffinsen. Låt svalna.

Blanda dulce de leche med smör i matberedare eller med elvisp. Blanda i cirka fem minuter tills frostingen är fluffig och len. Spritsa ut på de avsvalnade muffinsarna, strö över lite flingsalt och garnera med lite extra dulce de leche. Hugg in!

 

 

 

 

Kommentarer
Postat av: emma

åhh nu vet jag vad jag önskar mig när jag fyller år! :D

2013-11-21 @ 09:46:52 // URL: http://ohsweetheart.blogg.se
Postat av: Alf

Åh vad gott det ser ut Sara! Du trollar fram riktiga konstverk du. Chokladcupcakesen med mjölkchokladfrosting ser väldigt fina och smaskiga ut! Hoppas Lova och hennes släkt blev nöjda... :-)

2013-11-21 @ 16:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0