CHOKLADCUPCAKES MED HALLONFROSTING

 
I dagarna som kommer fyller min pappa år, så därför bestämde sig jag och min syster, som är på besök hemma, att anordna födelsedagsfika. Dessa choklad- och halloncupcakes fick det lov att bli. Receptet till muffinsen kommer från min favorit Linda Lomelino, men smörkrämen kom jag på själv. Tyckte det blev toppenbra! 12 stycken cupcakes kan du förväntas få av detta recept.
 
Glad påsk fina läsare!
 
Chokladcupcakes

Ingredienser:

75 gram smör

1/2 tsk vaniljpulver

1 dl hett vatten

1 1/2 dl mjölk

1 stort ägg, lätt uppvispat

3 dl mjöl

1 dl kakao

1 tsk bikarbonat

1 tsk bakpulver

2 1/2 dl socker

 

Gör såhär:

Värm ugnen till 175 C. Sätt 12 st muffinsformar i en muffinsplåt. Smält smöret, tillsätt vaniljpulver, vatten, mjölk och det uppvispade ägget. Sikta ned mjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver och socker i en stor skål. Häll i alla flytande ingredienser i skålen med de torra och vispa till en slät smet. Fördela jämnt mellan muffinsformarna, men fyll dem inte mer än 2/3 fulla. Grädda 17-20 minuter eller tills en provsticka är torr. Låt svalna på galler.

 

Raspberry buttercream frosting

Ingredienser:

175 g rumsvarmt smör

2 1/2 dl florsocker

1/2 tsk vaniljpulver

1 dl hallon (frysta men tinade fungerar utmärkt)

 

Gör såhär:

Vispa smöret länge, ungefär 5 minuter, tills det har blivit vitt och fluffigt. Tillsätt vaniljpulvret och sedan florsockret lite i taget. Sila hallonen och häll ner purén i frostingen. Blanda ordentligt och spritsa på dina avsvalnade cupcakes. Garnera med ett hallon.


Kommentarer
Postat av: Alf

Förutom att dom är riktiga konstverk så kan jag intyga att dom är supergoda! :-)

2014-04-18 @ 16:30:01
Postat av: Amanda Svensson

Ser smarrigt ut! Vilken fin blogg du har :)

2014-06-22 @ 19:49:37 // URL: http://lillasota.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0