FRALLOR

 
Tisdag, och andra dagen tillbaka i skolan efter mitt livs sista sportlov, och hittills har jag överlevt. Dock så himla tråkigt att inte kunna baka varje dag som jag i stort sett har gjort hela lovet. Här kommer receptet på det tredje och sista bröd under veckans brödparad. Nu är hela frysen full och jag vill äta bröd till frukost, lunch och middag. Mmm!
 
Ingredienser:
50 g jäst
½ dl flytande margarin
2 ägg
5 dl fingervarmt vatten
250 g keso
2 tsk salt
2 tsk socker
3 msk linfrö
1 dl havrekli
2 dl fiberhavregryn (havregryn)
ca 13-15 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
Blanda jäst, vatten, salt, socker och margarin. Tillsätt keso, ägg, linfrö, havregryn och vetemjöl. (Ta inte allt mjöl utan tillsätt vartefter det behövs). Knåda degen i maskin ca 10 minuter eller 15 minuter för hand. Låt degen jäsa i bunken övertäckt med en handduk i ca 35 minuter. Ta upp degen på bakbordet och dela den i 24 lika stora bitar. Rulla bitarna och platta sedan ut dem lite och lägg på plåt. Jäs frallorna på plåten under bakduk i ca 30 miniuter. Grädda i 225 grader i mitten av ugnen ca 18 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Kommentarer
Postat av: Jasmine Lundvall

Yum! Älskar nybakt bröd!

Svar: Ja! Visst är det helt underbart! Mmmm...
Sara Jändel

2014-02-26 @ 11:32:57 // URL: http://jxsmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0