VÄRLDENS ENKLASTE LÅNGPANNEBRÖD!


Det ser inte ut att vara mycket för världen, men det här brödet är bara alldeles för gott. Detta måste ha varit ett av de första brödrecepten jag lagt mina händer på, då jag fick det av en barndomsväns mamma för cirka tio år sedan. Det är verkligen hur enkelt som helst, speciellt om du väljer att, precis som jag, baka det i en långpanna. Har man mycket tid att döda går det självklart att baka ut bröden till frallor eller limpor också! (Tänk dock på att gräddningstiden kan ändras)
 
Ingredienser:
8 dl havregryn (jag använde hälften vanligt, hälften fiberhavregryn)
1 l lättmjölk
175 g smör eller margarin
75 g jäst (den blå varianten)
1/2 dl socker
1 tsk salt
ca 2 l vetemjöl
 
Gör såhär:
Låt havregrynen ligga och svälla i mjölken i ett par timmar, eller över natten. Smält matfettet och häll del i havregrynsmassan. Lös upp jästen i lite av vätskan och blanda i övriga ingredienser. Arbeta degen smidig och låt jäsa i 20 minuter. Platta ut degen på en plåt och jäs i ytterligare 30 minuter. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter på 225 grader!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0