Fluffiga ljusa frallor med solrosfrön

 
Idag har jag äntligen haft tid att baka, och därför passade jag på att köra ett brödbakarmaraton. Häromveckan fick jag en förfrågan om att göra steg-för-steg-guider här på bloggen och er önskan är min lag. Så här kommer ljusa frallor med solrosfrön som blev bland de fluffigaste och godaste jag har gjort. Tips tips! Det här recept ger 12 stycken frallor.
 
Ingredienser:
1 3/4 dl mjölk
60 gram smör
50 gram färsk jäst
1 3/4 dl ljummet vatten
4 matskedar socker
1 tesked salt
400-450 gram vetemjöl special
 
Gör såhär:
Börja med att värma mjölken och smöret i en skål i mikron i 1 1/2 minut på full effekt. Blanda ner jästen i det ljumna vattnet.
 
 
Blanda ner degspadet och jästvätskan i en matberedare. Tillsätt sockret.
 
 
Häll i saltet. 
 
 
Tillsätt sedan mjölet lite i taget.
 
 
Låt det blandas i matberedaren i ungefär 15 minuter för bästa resultat.
 
 
På med plastfolie och låt degen jäsa i 30 minuter.
 
 
När klockan ringer, ut med degen på ett bord. Men se till att knåda den så lite som möjligt för att degen ska behållas luftig och fluffig.
 
 
Dela degen i 12 lika stora delar.
 
 
Rulla degen till små bollar och lägg upp dem på en smord ugnsform eller plåt. Låt vila i 10 minuter.
 
 
Pensla frallorna med äggvita och strö på valfria frön, jag använde mig av solrosfrön. Skjuts in i ugnen i 15-20 minuter.
 
 
Volia! Här har du dig världens godaste frallor! Ät och njut.
 
 

Kommentarer
Postat av: hjälp

Hej!
Alltså, håller på att baka dessa exakt nu och kollade inte hela receptet innan jag började (ja, klantigt!). Vilken temperatur ska ugnen vara på?

2014-05-17 @ 21:24:39
Postat av: Caroline

Temperatur????

2015-01-05 @ 16:30:40
Postat av: Sara

Oj vilken miss! 180 grader ska det vara!

2015-01-05 @ 16:35:23 // URL: http://unpetitgateau.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0