HALLON OCH LAKRITSMACARONS


Dagens lärdom; alla som säger att det tar några försök innan man får till sina macarons har så galet rätt. Äntligen känns det som att jag har fått in snitsen. För att få till dem måste man verkligen följa receptet slaviskt. Därför skriver jag ut ingredienserna i gram, inte bara mått, för att få det riktigt exakt. På lakritsmässan köpte jag lakritspulver, vilket jag har velat ha superlänge. Så nu har jag äntligen kunnat göra mina efterlängtade hallon- och lakritsmacarons. De fick mycket väl godkänt! Prova prova prova!
 
Ingredienser:
 
Macarons:  
55 g äggvita, rumstempererad (ca 1 ½)
50 g mandelmjöl, alternativt skållad, skalad och mald mandel (1 ½ rågad dl)
100 g florsocker (1 ½ rågad dl)
2 msk strösocker
1 tsk lakritspulver eller saltlakritspulver
svart hushållsfärg
 

Smörkräm:

80 g rumstempererat smör

1 dl florsocker
3-4 msk hallonsylt/puré
1 tsk vaniljsocker
 

Gör såhär:

 

Macarons:

Lägg äggvitorna i en skål, täck med plast och låt stå i rumstemperatur över natten. Kör mandelmjöl och florsocker hastigt i en mixer till ett fint pulver. Men kör inte för länge, för då tränger mandeloljan ut och blandningen blir kladdig. Vispa äggvitan med elvisp i en ren och torr skål tills den börjar bli skummig. Tillsätt då 1 matsked i taget av sockret under fortsatt vispning. Fortsätt sedan att vispa tills marängen har blivit fast och blank. Vänd försiktigt ner mandelmjöl, lakritspulver och hushållsfärg. Blanda ihop med slickepotten. Fyll en engångsspritspåse med smeten och spritsa med rundtyll ut rundlar, stora som femkronor, på en plåt med bakplåts papper. De kommer att bli större i ugnen så se till att det finns plats mellan kakorna. Låt dem stå och vila på plåten i 1 timme. Sätt ugnen på 150 grader. Grädda kakorna mitt i ugnen i 12 –14 minuter. Håll koll de sista minuterna så att de inte blir för hårt gräddade. Flytta ner plåten om det behövs. Putta lite på en kaka – om den släpper från pappret så är de färdiga. Ta ut plåten och låt kakorna svalna helt.

 

Smörkräm: 

Ta fram alla ingredienser så dem hinner bli rumsvarma. Vispa florsocker, smör och vaniljsocker mjukt och smidigt. Tillsätt sedan sylten lite i taget under vispning. Smörkrämen kommer mest troligt skära sig, fortsätt då vispa på låg hastighet tills du ser att den går ihop. Spritsa sedan ut på dina macarons.

Kommentarer
Postat av: Maria Cullin

Fantastiskt fina, perfekta!!

2014-03-26 @ 20:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0