KLADDIGASTE KLADDKAKAN

 
Kladdkaksdags! Jag försöker så gott som möjligt visa upp olika bakverk här i bloggen. Tänk vad tråkigt det skulle vara med samma sak om och om igen. Jag tog bara för givet att jag hade gjort kladdkaka, då det känns som topp tre på vanligaste bakverken jag gör. När jag kollade lite i arkivet (vilket man förövrigt inte borde göra när man är hungrig) insåg jag att inte alls hade gjort det.
 
Här kommer i alla fall ett supergott grundrecept. Utifrån detta kan man självklart improvisera hur man vill. Kanske ha mer eller mindre kakao, hälla i malet kaffepulver eller kanske lakritspulver. Jag gjorde det i mindre formar, så känns det lite finare. Receptet räcker till en kladdkaka eller 6 små kladdkakor.
 
Ingredienser:
150 g smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 st ägg
2 dl mjöl
 
Gör såhär:
Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda ner socker, vaniljsocker och kakao. Blanda ner ett ägg i taget och till sist mjölet. Smöra och bröa formen/formarna. Jag struntade i ströbrödet och körde på kakao istället. Grädda i ugnen på 175 grader mellan 13-20 minuter beroende på hur kladdig du vill ha kladdkakan samt vilken ugn du har.
 
Jag serverade kladdkakan med lättvispad grädde, hallon och krossad choklad. Inte illa må jag lova!
 

Kommentarer
Postat av: LYFTMER

Va kul med recept! ser så gott ut!! duktig du är :D

2014-03-29 @ 02:45:07 // URL: http://Lyftmer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0