Matiga upplevelser - Shanghai

I helgen satt jag och letade igenom mitt researkiv av bilder och hittade ett återkommande tema - mat. Jag är så himla fascinerad över mat i olika kulturer och hur saker och ting fungerar, så inte så konstigt att det är sånt som fastnar i kameralinsen. Hur som helst tänkte jag att det skulle vara så kul att dela med mig av detta, kanske mest för att jag ska få minnas och inspireras. Först ut är Shanghai!
 
I december förra året satte jag och Lova oss på planet för att åka till denna metropol på andra sidan världen. Det som är så himla komiskt med att åka till denna 23 miljonersstad är att mitt allra starkaste minne inte involverar fem-kilometers-shoppinggator eller 50-våningshus utan när vi råkade av misstag hamna på en lokal marknad i en kåkstad.
 
Som bak- och matfantast är ju typ drömmen att ha en marknad där man kan gå och plocka på sig av färska varor för att åka hem och baka och laga mat. Alltsåå mmmm. Blir alltid helt salig av tanken. Skillnaden här var ju att det inte var någon finsmakarmarknad, utan en robust sådan med riktiga människor som levde på sina grönsaksstånd.
 
Alla tyckte vi var helt knäppa som var där, det var ju inte direkt någon turistfälla. Men vad finns det för syfte med att åka till en stad utan att se bakom fasaden och de riktiga människorna.
 
Den här mannen var kanske en av de härligaste under resan. Utan att kunna ett enda ord engelska, eller vi ett ord kinesiska (förrutom hej, hejdå och tack - vilket man i konversationsväg tyvärr inte kommer så långt på) lyckades vi handla två tomater! Tjoho! Aldrig någonsin har jag haft en konversation som innehållit så lite språk och så mycket skratt och tumme upp.
 
 Utan en minsta aning om vad vi skulle göra av dem knatade vi därifrån. Lyckliga över vårt lyckade inköp.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0